Abba tillbaka i rampljuset

0
517

Abba släpper nytt album – efter 40 år. Nu är det dags att gräva fram platåstövlar, utsvängda jeans och paisleymönstrade skjortor! Framgångsfabriken ABBA är återigen på väg in i rampljuset och släpper sensationellt två nya singlar och en CD.

Den digitala konserten arrangeras 27 maj 2022 i en särskilt uppbyggd arena i Queen Elizabeth Olympic Park i London med en kapacitet för 3 000 åskådare. Uppträda ska ett liveband och så kallade ”abbatarer” – hologram av de fyra gruppmedlemmarna. Totalt kommer 22 låtar att framföras under den 90 minuter långa showen, två av dem är nysläppta ”I still have faith in you” och ”Don’t shut me down”.

ABBA: Agnetha Fältskog, Björn Ulvaeus, Benny Andersson och Anni-Frid Lyngstad, återförenas i vad som måste vara en av popvärldens mest sensationella och oväntade händelser någonsin, för att släppa inte en – utan två nya singlar.

Därpå bär det av på världsturné till Europa, Australien och Nordamerika, med toppmoderna digitala versioner av ABBA som hologram och en särskild tribute-show för TV. Redan i oktober 2016 tillkännagav deras brittiska manager Simon Fuller, att gruppen skulle återförenas och att de arbetade på att göra det genom en ny digital underhållningskanal. Planen var att visa upp och presentera medlemmarna som hologram – så kallade avatarer – baserade på deras utseende under det sena 1970 talet.
Ursprungsplanen var att dra igång våren 2019. Men projektet är lite försenat, enligt initierade källor har det förekommit tekniska problem som de arbetar på att lösa. Något som alla vi ABBA-älskare är övertygade om är att vi snart får se ABBAtarernas i en magisk hyllning till den älskade popdiscon från 1970-talet.

NYA LÅTAR
I september 2018 avslöjade Björn Ulvaeus att de två nya låtarna kommer att heta I Still Have Faith in You och Don’t Shut Me Down och att det ska komma en TV special kallad ABBA: Thank you for the music. En hyllning, som ska samproduceras och av NBC och BBC.
TV-specialen kommer att innehålla framträdanden av Agnetha Fältskog, Björn Ulvaeus, Benny Andersson och Anni-Frid Lyngstad som framför sin nya sång, I Still Have Faith in You med hjälp av sina ABBAtarer.

Den digitala
konserten arrangeras 27 maj 2022 i en
särskilt uppbyggd arena i Queen Elizabeth Olympic Park i London med en kapacitet för
3 000 åskådare.
Uppträda ska ett liveband och så kallade ”abbatarer” – hologram av de fyra gruppmedlemmarna. Totalt kommer 22 låtar att
framföras under den
90 minuter långa showen, två av dem är nysläppta ”I still have faith in you” och ”Don’t shut me down”.

Det kommer gnistra av framträdanden med en mängd olika musikartister som framför våra mest älskade ABBA-favoriter som exempelvis Take A Chance On Me, The Winner takes it All och naturligtvis den självklara Mamma Mia. TV-specialen produceras av Johan Renck och Simon Fuller.

TIDLÖS FRAMTONING
Gruppen bildades 1972 i Stockholm och blev en internationell popsensation i slutet av 1970-talet och på det tidigt 1980-talet. Deras fängslande och poppiga låtar fortsätter att vara populära idag, de radiosända 70- tals musikprogrammen fylls fortfarande med många timmars ABBA låtar och på 1970-tals discon över hela världen spelas favoriter som Waterloo (1974), Dancing Queen (1976), Knowing Me Knowing you (1977) Chiquitita (1979), Voulez-Vous (1979) och Super Trouper (1980).

Bara att skriva ner sångtitlarna till den här artikeln får jukeboxen i mitt huvud att dra igång och musiken att börja spela, så utbredd har deras musik varit under min livstid.
ABBA framträdde i Sverige den 19 november 1982 för sista gången i TV-programmet Nöjesmaskinen och för sista gången någonsin den 11 december 1982, på Noel Edmonds The Late, Late Breakfast Show i Storbritannien. De framförde två låtar från sin aktuella singel, Under Attack och I Have A Dream och intervjuades via satellit från en tv-studio i Stockholm. Det nämndes inte ett ord om att detta var deras sista officiella framträdande.
Trots att de varit borta från strålkastarljuset i 35 år är det som om deras musik är tidlös. Är det de glada melodierna? De fängslande röstlägena? Det optimala ljudet och de lugnande partierna av harmoni? Eller är det kanske bara de förtjusande minnen som musiken framkallar som får de gamla minnena och nostalgin att vakna till och gör ABBA så tidlösa i sin framtoning.

EUROVISION
ABBAs genombrott kom när de vann Eurovision Song Contest den 6 april 1974 på The Dome i Brighton, England. Det var första gången som Sverige vann tävlingen, så självklart vann de en speciell plats i hjärtat hos den svenska nationen för all framtid. Likaså i den Brittiska nationens hjärta. Den vinnande sången Waterloo blev ABBAs första nummer-ett singel i Storbritannien och Västtyskland och satte dem på spåret till det internationella genombrottet. Tävlingen sågs som lättsam underhållning, men Björn Ulvaeus, Benny Andersson och deras manager Stig Anderson såg det som en möjlighet att göra musikbranschen medvetna om dem, både som låtskrivare och som band. Och det har garanterat lönat sig för dem! ABBA är den mest framgångsrika grupp som någonsin har deltagit i Eurovision Song Contest. Och inte bara det. ABBA är ett av de mest framgångsrika band någonsin. Efter de vilda kostymerna och sminket, glittret och de goda tiderna försvann gruppen bort från rampljuset. Ny musik ersatte ABBA på diskotekens poparena. Bandet splittrades och har inte producerat någon ny musik sedan albumet The Visitors 1981. Men ett antal samlingsalbum har släppts under åren, varav ABBA Gold (1992) är det mest sålda och som har slagit många försäljningsrekord genom åren.

Efter ryktena om ny musik går nu ABBA med i TikTok

ABBAs låtar har spelats in hundratals gånger av flera artister, inklusive Cher och Erasure, och de har inspirerat dussintals tributeband. Det har till och med satts upp en parodi-tribute show om bandet som kallade sig Björn Again. Allt detta och mer höll ABBA levande i våra tankar även om de inte producerade ny musik eller var med på kändisshower som andra stora band och grupper. Deras musik användes i kultfilmer som Muriel’s Wedding (1994) och Priscilla – Queen of the Desert (1994) vilket dessutom gav dem en helt ny publik. ABBA blev kitsch och cool samtidigt som retrorörelsen fick fart och fick upp ögonen för 1970-talet.
Det trots allt svalare intressen för ABBA som hade varit under slutet av 1980-talet och början av 1990-talet, flammade upp när något hände som kickstartade ABBA-maskinen igen. Mamma Mia!

På 1990-talet, efter succén med ABBA Gold och det förnyade intresset kring dem, fick Björn och Benny frågan om de ville medverka i en musikal med ABBAs låtar.
Mamma Mia!

Producenten Judy Craymars träffade ABBA redan1983, då de arbetade med Chess och Tim Rice. Bandets låtskatt, speciellt låten The Winner Takes It All fängslade henne, och tankarna på en scenföreställning växte fram. 1997 anlitade Judy Craymars Catherine Johnson att skriva en musikal och 1998 blev Phyllida Lloyd regissör för det som blev Mamma Mia!
Musikalen handlar om en ung kvinna som söker efter sin far. Efter att ha tjuvläst sin mammas dagbok kommer hon fram till att det finns tre alternativa fadersfigurer att välja på från 1970-talet.

Övertygad om att hon kommer att känna igen sin pappa direkt bjuder hon i hemlighet alla tre hem till sig och modern på en grekisk ö. En saga om 1970-talets somrar av kärlek och diskodrottningar är född.

Mamma Mia! hade premiär 6 april 1999 på Prins Edward Theatre i London och tog alla med storm med sin musikaliska energi och härliga tempo. Musikalen gör sitt yttersta för att charma och engagera publiken. Den ligger på sjunde plats av långkörare på West End i London och har dessutom visats på Broadway i hela 14 år. Över 60 miljoner människor har sett showen, som nu har uppsättningar över hela världen och även på kryssningsfartyg.

Det uppskattas att Mamma Mia! har dragit in över två miljarder dollar över hela världen sedan premiären 1999. Jag kommer personligen ihåg för 15 år sedan i London, då jag mycket tveksamt lät mig släpas med på föreställningen av min svägerska. Jag var övertygad om att jag inte gillade eller ens kände till några ABBA-låtar.
Halvvägs in i första akten sjöng jag med till varje låt och var tvungen att raskt omvärdera mina åsikter över ett glas i baren efteråt. Jag insåg att någonstans djupt inom i mig gömde sig ett stort ABBA-fan. Så stark var kraften och känslan i showen! Jag lämnade teatern sjungande, skrattande, dansande och kände mig fullständigt Voulez-vous! Det var två timmar av lycklig eskapism, fri från problem och stress i den verkliga världen – kanske är det därför världen behöver ABBA.

Senaste numret av Kulturnytt.

Det visade sig ju mycket riktigt att det inte bara var jag som kände så, showen var och är fortfarande en enorm hit.

1999 var ABBA Gold nummer ett igen i Storbritannien. Den fenomenala succen med Mamma Mia! drog till sig Hollywood och en film producerades 2008 med Meryl Streep i huvudrollen. Medverkade gjorde också Pierce Brosnan, Colin Firth, Stellan Skarsgård, Amanda Seyfried, Christina Baranski och Julie Walters. Återigen blev det succé. Filmen producerades av Judy Craymer och Gary Goetzman, och manus skrevs av Catherine Johnson.

MAMMA MIA! 2: HERE WE GO AGAIN
Filmen var så framgångsrik att det spelades in en uppföljare, Mamma Mia! Here We Go Again, som hade premiär 2018.

Sophie förbereder sig för det stora återöppnandet av Hotell Bella Donna och återblickar på sin mors förflutna och ger hyllningar och hänsyftningar till stjärnor som Cher.
Det blev en enorm hit igen. Med en bruttointäkt på nära 400 miljoner dollar världen över, slog den i taket med försäljningssiffror och i popularitet. 2018 släppte Cher ett album med ABBA-låtar som lämpligt nog heter Dancing Queen, det var hennes första album sedan 2013 och skivan blev nummer ett i USA.
Det, mina vänner, är riktig ABBA-magi.

Senaste numret av Kulturnytt.

MAMMA MIA! SPINOFF- EFFEKTEN
Mamma Mia!-fenomenet växer och växer. Den 20 januari 2016 samlades alla fyra medlemmarna i ABBA och gjorde ett offentligt framträdande på Mamma Mia-Festen på Tyrol i Stockholm. Att gå genom dörrarna på Tyrol var som att befinna sig i gränslandet mellan

där filmen slutar och festen börjar. Gästerna transporterades till en ”grekisk medelhavsö”, där mat och dryck serverades av flirtiga servitörer, en magisk kväll med sång, dans, zorba och såklart massor av ABBA-låtar! Samma koncept – Mamma Mia! The party – har även lanserats i London under 2019.

ABBA-maskineriet fortsätter med andra ord att snurra i hyperdrive och med utgivningen av ny musik och världsturné, kommer framtiden snart att handla om ABBA igen.

Senaste numret av Kulturnytt.

VAR BEREDD PÅ DET OVÄNTADE
I en intervju i The Telegraph 2008, efter första Mamma Mia premiären fick Ulvaeus och Andersson frågan om det fanns något som kunde locka tillbaka dem upp på scenen igen. Björn Ulvaeus svarade:
– Vi kommer aldrig att dyka upp på scenen igen. Det finns helt enkelt ingen motivation. Pengar är inte en faktor och vi skulle vilja att folk kommer ihåg oss som vi var. Unga, spännande, fulla av energi och ambition.

Abba ger ut ett helt nytt album med tio låtar. De två första låtarna släpptes nu i kväll, hela albumet kommer 5 november.”Vi tog en paus på våren 1982 och nu har vi bestämt att det är dags att avsluta den pausen”, säger Benny Andersson.

Och nu står vi, tio år senare, inför en helt oväntad ny världturné men överensstämmande med Björns ord kommer de inte att vara fysiskt framträdande på scenen utan som digitala ABBAtarer som visar dem som de önskar bli ihågkomna; unga, spännande, fulla av energi och ambition. Deras yngre jag i form av hologram på scenen kommer att vara stjärnor och publiken kommer att transporteras tillbaka till 1970-talet.

ABBAtarerna kommer att fånga den ursprungliga ABBA-generationen och jag är säker på att de också fångar den senaste generationen med originalen och den toppmoderna tekniken som showen kommer att presentera. Om inget annat, ABBA vet säkert hur man ska förnya sig själva och apilera till varje ny generation.

Det har tagit lite längre tid än förväntat sen planerna tillkännagavs 2016, men en del av tekniken kring den digitala underhållningen har varit svår att lösa och det har varit några förseningar. Björn Ulveus talade om processen att göra hologrammen:

– De fotograferade oss från alla möjliga vinklar, de fick oss att grimasera framför kamerorna, de målade prickar på våra ansikten, de mätte våra huvuden.
Om de två nya låtarna sa ABBA i ett gemensamt uttalande:
– Vi kände alla fyra att efter omkring 35 år kan det vara kul att samlas i inspelningsstudion igen. Så vi gjorde det. Och det var som tiden stått still och det vi haft fanns kvar. Det var som om vi bara varit borta på en kort semester. En extremt glädjande upplevelse!

ABBA är alltså väldigt mycket tillbaka i rampljuset, de bevisar att deras känsla för bra popmusik fortfarande är relevant och talar till generation efter generation och det är kanske ett nödvändigt motgift till nutidens moderna oro och stress, så vi säger: thank you for the music …

Resten är, som man säger, historia!

Text: Nicola Green