Nationalmuseum har förvärvat två kvinnoporträtt av den österrikiske hovminiatyristen Johann Eusebius Alphen utförda år 1767. Modellerna är ovanligt levande framställda samtidigt som konstnären återgivit den omgivande miljön på ett omsorgsfullt sätt. De två porträtten är unika eftersom få signerade arbeten av Alphen finns bevarade då konstnären dog endast 31 år gammal.

Om en ung konstnär ville vidareutbilda sig inom miniatyrmåleri var Paris en av de mest intressanta platserna vid 1700-talets mitt. Det ledande namnet här var Jean-Baptiste Massé, akademiledamot och kunglig hovmålare. Han förnyade miniatyrmåleriet med sin fria och okonventionella penselteknik. Vid den här tiden var Massé inte längre verksam som konstnär eftersom han redan omkring år 1740 börjat få problem med synen och därför undanbad sig fler kungliga beställningar.

Trots att Massé i princip hade upphört att måla skulle han även i fortsättningen spela en viktig roll som lärare. I februari 1764 kom österrikaren Johann Eusebius Alphen (1741–1772) till Paris och blev introducerad hos den franske miniatyristen. Alphen var dock inte den ende elev som snabbt blev favoriserad. Redan samma år fick han konkurrens av dansken Cornelius Høyer, som dessutom blev inneboende hos Massé fram till mästarens död 1767. De bägge unga konstnärerna, som var lika gamla, tillägnade sig var och en samma fria teknik. I synnerhet Alphen blev virtuos, vilket framgår av de två nyligen förvärvade kvinnoporträtten. Han har kombinerat ett förfinat streck- och punktmanér i ansiktena med ett flödigt måleri med pensel för att framställa kläder och övriga accessoarer. Förhöjningar i vitt förstärker känslan av materialitet och illusionism. Detta för tankarna till pastellmåleri, som Alphen också var skicklig i. På samma sätt som hos hans lärare Massé har de röda och gula färgämnena blekts i karnationen, vilket bidrar till ansiktenas ovanligt ljusa, pudrade karaktär. Kvar är bara blå och grå halvtoner.

Bägge porträtten är signerade och daterade ”Peint par Alphen 1767”. Huruvida de är målade när konstnären ännu var kvar i Paris eller nyligen anlänt till Wien är oklart. Den yngre damen, som är klädd i rött, sitter vid ett bord med noter och en penna framför sig, liksom en bok i ena handen. Den kanadensiske Mozartspecialisten Cliff Eisen vid King’s College i London har lanserat teorin att denna unga kvinna är Wolfgang Amadeus Mozarts fem år äldre syster Maria Anna, kallad Nannerl. Alphens porträtt har en direkt motsvarighet i en schweizisk privatsamling. Denna förstudie skall ägarmässigt ha kopplingar till andra Mozart-porträtt. Även om så inte skulle vara fallet mötte Alphen familjen Mozart vid flera tillfällen. Första gången var i Bryssel 1763, tre år senare i Paris och slutligen i Wien 1767–68. Sista gången var i Milano 1771 där Alphen ensam träffade Mozart, som omnämner deras möte i ett brev till systern Nannerl.

Vem är då den unga kvinnan i rött? Det är utan tvekan samma modell som på skissen, men är hon Maria Anna Mozart? Porträttet som Nationalmuseum förvärvat bär påskriften ”Comtesse von Lebel”. Någon grevinna med detta namn är inte känd, men skulle det kunna vara en omskrivning för riksfriherrinnan Berchtold von Sonnenburg, verklighetens Nannerl? Hon är heller inte särskilt lik andra kända framställningar av Mozarts syster från ungefär samma tid. I väntan på att denna fråga blir besvarad, kan vi dock konstatera att Alphens två porträtt är ovanliga exempel på konstnärens stora virtuositet som miniatyrist.

Nationalmuseum har inga statliga medel att förvärva design, konsthantverk och konst för utan samlingarna berikas genom gåvor och privata stiftelse- och fondmedel. Förvärven har möjliggjorts genom ett generöst bidrag från Hjalmar och Anna Wicanders donationsmedel.

spot_img

Läs mer

VIVA MEXICO!

Utställningen öppnar 12 februari på Världskulturmuseet. I Mexiko är det förflutna evigt levande, sägs det. Här har traditioner blandats och omformats under tusentals år. Firandet...

Stora Teatern streamar julkonserter

För att så många som möjligt ska kunna ta del av musik och kultur i dessa utmanande tider så krävs nya idéer och tankesätt. Under...

Di Levas Bowie-hyllning ”Changes” fortsätter på turné 2022

Thomas Di Leva fortsätter under våren 2022 sin kritikerrosade David Bowie-turné “Changes”. Nypremiär blir det den 8 april i Bollnäs och turnén gästar totalt...

Here not here – immersiv dansupplevelse Göteborgsoperan

I Here not here tar koreografen Maxine Doyle och konstnären Es Devlin operahuset i besittning på helt nya sätt, tillsammans med Göteborgsoperans Danskompani. Publiken färdas genom kulvertar,...

The Thin Line

Den 29 september 2020 öppnar den nya utställningen The Thin Line – Björn Persson på Naturhistoriska riksmuseet och visas till 11 april 2021.Med sina...

Konstnärer öppnar upp för konstrundor

Konstrundor runtomkring i sverige öppnar upp portarna och bjuder på spännade upplevelser tillsammans med konstnärer och konsthantverkare. Här kommer ett axplock från det som...

​50 år i kulturföremålens tjänst

Världskulturmuseerna, Riksantikvarieämbetet och Svenska Unescorådet bjuder in till digitalt seminarium med anledning av 50-årsjubileet för Unescos konvention mot illegal handel med kulturföremål. 14 november kl...
torill29020

Nobelpriset i kemi 2020 i ny bok

Crispr-tekniken – belönad med Nobelpriset i kemi 2020 – tas upp i en den nya boken Människan i provröret – Reportage från genteknikens frontlinjer av den framstående vetenskapsjournalisten...