Nationalmuseum har förvärvat två kvinnoporträtt av den österrikiske hovminiatyristen Johann Eusebius Alphen utförda år 1767. Modellerna är ovanligt levande framställda samtidigt som konstnären återgivit den omgivande miljön på ett omsorgsfullt sätt. De två porträtten är unika eftersom få signerade arbeten av Alphen finns bevarade då konstnären dog endast 31 år gammal.

Om en ung konstnär ville vidareutbilda sig inom miniatyrmåleri var Paris en av de mest intressanta platserna vid 1700-talets mitt. Det ledande namnet här var Jean-Baptiste Massé, akademiledamot och kunglig hovmålare. Han förnyade miniatyrmåleriet med sin fria och okonventionella penselteknik. Vid den här tiden var Massé inte längre verksam som konstnär eftersom han redan omkring år 1740 börjat få problem med synen och därför undanbad sig fler kungliga beställningar.

Trots att Massé i princip hade upphört att måla skulle han även i fortsättningen spela en viktig roll som lärare. I februari 1764 kom österrikaren Johann Eusebius Alphen (1741–1772) till Paris och blev introducerad hos den franske miniatyristen. Alphen var dock inte den ende elev som snabbt blev favoriserad. Redan samma år fick han konkurrens av dansken Cornelius Høyer, som dessutom blev inneboende hos Massé fram till mästarens död 1767. De bägge unga konstnärerna, som var lika gamla, tillägnade sig var och en samma fria teknik. I synnerhet Alphen blev virtuos, vilket framgår av de två nyligen förvärvade kvinnoporträtten. Han har kombinerat ett förfinat streck- och punktmanér i ansiktena med ett flödigt måleri med pensel för att framställa kläder och övriga accessoarer. Förhöjningar i vitt förstärker känslan av materialitet och illusionism. Detta för tankarna till pastellmåleri, som Alphen också var skicklig i. På samma sätt som hos hans lärare Massé har de röda och gula färgämnena blekts i karnationen, vilket bidrar till ansiktenas ovanligt ljusa, pudrade karaktär. Kvar är bara blå och grå halvtoner.

Bägge porträtten är signerade och daterade ”Peint par Alphen 1767”. Huruvida de är målade när konstnären ännu var kvar i Paris eller nyligen anlänt till Wien är oklart. Den yngre damen, som är klädd i rött, sitter vid ett bord med noter och en penna framför sig, liksom en bok i ena handen. Den kanadensiske Mozartspecialisten Cliff Eisen vid King’s College i London har lanserat teorin att denna unga kvinna är Wolfgang Amadeus Mozarts fem år äldre syster Maria Anna, kallad Nannerl. Alphens porträtt har en direkt motsvarighet i en schweizisk privatsamling. Denna förstudie skall ägarmässigt ha kopplingar till andra Mozart-porträtt. Även om så inte skulle vara fallet mötte Alphen familjen Mozart vid flera tillfällen. Första gången var i Bryssel 1763, tre år senare i Paris och slutligen i Wien 1767–68. Sista gången var i Milano 1771 där Alphen ensam träffade Mozart, som omnämner deras möte i ett brev till systern Nannerl.

Vem är då den unga kvinnan i rött? Det är utan tvekan samma modell som på skissen, men är hon Maria Anna Mozart? Porträttet som Nationalmuseum förvärvat bär påskriften ”Comtesse von Lebel”. Någon grevinna med detta namn är inte känd, men skulle det kunna vara en omskrivning för riksfriherrinnan Berchtold von Sonnenburg, verklighetens Nannerl? Hon är heller inte särskilt lik andra kända framställningar av Mozarts syster från ungefär samma tid. I väntan på att denna fråga blir besvarad, kan vi dock konstatera att Alphens två porträtt är ovanliga exempel på konstnärens stora virtuositet som miniatyrist.

Nationalmuseum har inga statliga medel att förvärva design, konsthantverk och konst för utan samlingarna berikas genom gåvor och privata stiftelse- och fondmedel. Förvärven har möjliggjorts genom ett generöst bidrag från Hjalmar och Anna Wicanders donationsmedel.

spot_img

Läs mer

brevet från Mikael Whie

Mikael Wiehe i öppet brev till sin vän Sven Wollter

Med anledning av Sven Wollters tragiska bortgång har Mikael Wiehe skrivit ett öppet brev. Ett minne av sin gode vän. ------ Tack Sven! Efter den andra av två konserter på Scandinavium...

René Magritte

Nordiska Akvarellmuseet visar en unik separatutställning med den belgiska surrealisten René Magritte. Genom teckningar och gouacher får vi följa hur konstnären närmade sig välbekanta...

Världsviolinisten Elina Vähälä

När Nordiska Kammarorkestern välkomnar publiken till en ny säsong görs det tillsammans med världsviolinisten Elina Vähälä och Brahms violinkonsert. Blott 12 år gammal debuterade...

Anders Zorn ställs ut i Holland

I år är det 100 år sedan Anders Zorn dog och med anledning av detta visas utställningen Anders Zorn – The Swedish Idyllpå Kunstmuseum den...

Cellostjärna livestreamar i Gävle Konserthus

MOZART Serenad nr 9 (Posthornserenad)och TJAJKOVSKIJ Rokokovariationer livestramas av cellostjärnan Pablo Ferrández torsdag 17 september kl 19.00 i Gevaliasalen i Gävle Konsterhus med Gävle Symfoniorkester. Chefdirigent...

Världspremiär och favorit i repris med Gävle Symfoniorkester

Torsdag 15 oktoberGävle Konserthus 19.00 (Även livestream) När Johan Dalene spelade Bo Lindes violinkonsert med Gävle Symfoniorkester för ett par veckor sedan så gjorde han...

Teaterpremiär och spökhus på Junibacken

Sagolekhuset Junibacken blir Spökhuset Junibacken, med plats för både lite läskiga och väldigt snälla spöken. En helt ny föreställning baserad på Astrid Lindgrens spökberättelse...

Mossagårdsfestivalen corona-anpassar

Ett brett och lockande program kommer att ta plats under Mossagårdsfestivalen i gårdens - av hampa - restaurerade lada mellan den 28-30 augusti. Precis...