Jesse Malin är en sann hardcore-trubadur i ordets rätta bemärkelse. Uppväxt på punkscenen i New York som sångare i glam-garage-punkiga D Generation sadlade Malin om med succé-solodebuten ”The Fine Art of Self Destruction” (album of the month i Uncut) från 2002. En evigt romantisk rock’n’roll rebell som denna gång kommer ur ringhörnan med nya dubbelalbumet “Sad and Beautiful World” vilket släpps den 24 september. Singeln ”Tall Black Horses” från kommande albumet är här nu och Jesse Malin berättar: ”Tall Black Horses is a song I wrote on an acoustic guitar in a pretty simple way, that producers Derek Cruz and Geoff Sanoff took to a much wider and vivid sonic place that I’ve never been before. The song is about taking your worst fears and insecurities and owning them, conquering them, riding on through tall and big – being bold without fear and regret. Everybody gets hurt. Everybody gets their heart broken. It’s part of the journey. Ride on.”


“Sad and Beautiful World” lånar sin titel ur en dialog från Jim Jarmusch kultfilm “Down By Law” och dubbelalbumet tar sitt tema från en textrad i sången “Almost Criminal”, Roots Rock Radicals. Om inledande Roots Rock sidan lutar mer mot sorgsna, bitterljuva ballad så stökar Radicals sidan till det lite mer men till skillnad från filmens värld så är såklart verkligheten inte i svartvitt.

“Sad and Beautiful World” följer upp hyllade albumet ”Sunset Kids”, och samarbetet med alt.country-legendaren Lucinda Williams som producent. ”Sunset Kids” var en exceptionellt stark återkomst till form från en överlevare och streetsmart ringräv och på kommande albumet återupptas samarbetet i sångerna “The Way We Used To Roll” och ”Backstabbers” som båda är producerade av Lucinda Williams och hennes partner Tom Overby. Större delen av “Sad and Beautiful World” är dock producerad av Malins gamle vapendragare, gitarristen Derek Cruz och Geoff Sanoff.

Billie Joe Armstrong från Green Day sa en gång :- “New York City is the center of the universe, and there is no New York City without Jesse Malin.” Malin stannade i sin stukade hemstad under pandemins värsta tid, och till slut övervann han all oro, rädsla och ensamhet genom att skriva låtarna till nya albumet. “The sirens, the protests, riots and the darkness outside my doorstep definitely made its way in these songs,” säger Malin. “Everything rose to a boiling point, and we found a way to get through it.”

I höst ser du Jesse Malin på följande ställen:

Oktober 26 Göteborg, Pustervik

Oktober 27 Stockholm, Obaren

Oktober 28 Malmö, Folk å Rock

spot_img

Läs mer

Jonathan Johansson turné till våren

Under våren 2022 släpper Johansson sitt sjunde album ”Om vi får leva” som följs av en turné med sittande publik som startar den 29...
Uppsala teaterhus

Tolkning av Julia Frej på Uppsalas teaterhus ger Ulla Winblad nytt...

Det är fem skådespelare och fyra musiker som nu tolkar Carl Michael Bellman på ett sätt som tidigare aldrig gjorts. Det är musikern, artisten...

Nya tider på Fotografiska museet

Grundarna av Fotografiska museet, bröderna Jan och Per Broman, slutar efter tio år. Fotografiska grundades 2010 i Stockholm av bröderna. Sedan dess har filialer...

Så har du aldrig sett Zara Larsson, Suzanne Reuter och Pernilla...

2021 års upplaga av kalendern “Sagolika kvinnor” är här! Fjorton kvinnor har fotograferats med avstamp i välkända historiska händelser, sagor, myter och roller. Tonvikten har...

Konsthallsprojekt tar ett stort kliv framåt

Genom bildandet av Stiftelsen Konsthall Tornedalen tar konsthallsprojektet ett stort kliv framåt. Konsthallens initiativtagare Gunhild Stensmyr berättar att hon är mycket glad att Anne...

Svenska författarsamtal från Bokmässan Play

Bokmässan, Kulturrådet och Svenska institutet presenterar idag ett nytt samarbete för att sprida samtal om svensk litteratur i världen. Ett urval av femton författarsamtal...

Årets Arbetslivsmuseum 2021

Det blir Frövifors Pappersbruksmuseum som tar hem utmärkelsen Årets Arbetslivsmuseum 2021. "Känns verkligen som ett erkännande för att det arbete vi utför uppskattas", säger...

Solitaire

Ett uruppförande av en av Lars Noréns sista pjäser En grupp människor, oklart hur många, står instängda och sammanpressade inom en rektangel, mitt på scenen. Det...