Lördagen den 5 september öppnar utställningen Svävande utopier på Lunds konsthall. Utställningen pågår till den 15 november 2020.
Under utställningens öppningshelg kommer heliumballongen Slottet Vooruit av den kurdiske konstnären Ahmet Öğüt att sväva över Lund. Den kommer att lyfta från Stortorget någon gång mellan den 4 och 6 september, så snart vindförhållandena medger.
Under senare år har konsten visat hur uppblåsbara föremål kan användas som redskap för aktivism, som konstnärligt material för att utmana monumentala platser och politiska symboler och som anledning att tänka om kring beroendet av fossila bränslen. Svävande utopier lyfter fram samtida uppblåsbara konstverk som speglar en värld bestämd av tekniska framsteg, klimatförändringar och ökad politisk polarisering och erbjuder nya former av socialt engagemang.
De uppblåsbara föremålens historia är nära förknippad med industrialismen. Under trettiotalet hittade bildäcksindustrin en ny marknad i gigantiska uppblåsbara dockfigurer. Snart svävade dessa över socialistiska och kapitalistiska parader och användes i propaganda- och reklamsyfte i städer runtom i Sovjetunionen och USA.
Utställningen navigerar de uppblåsbara föremålens omfattande kulturhistoria genom konsten, aktivismen och arkitekturen, deras inverkan på vår kollektiva fantasi. Den första bemannade ballongfärden i slutet av 1700-talet försköt den allmänna förståelsen av det möjliga, lät nya världar framträda och främjade visionärt och utopiskt tänkande. Verken i utställningen uppmuntrar oss att vara lekfulla och ta plats. De har en uppenbar förmåga att främja gemenskap och deltagande. Svävande utopier visar att uppblåsbara föremål kan och bör användas för att kritisera den rådande ordningen och skapa bättre framtider.
Svävande utopier visades först i NGbnK neue Gesellschaft für bildende Kunst i Berlin 2018 och sedan i ArtScience Museum Singapore 2019. Nu landar utställningen för tredje gången i Lunds konsthall. Den har organiserats av de tre kuratorerna Artúr van balen, Fabiola Bierhoff och Anna Hoetjes. Utställningsdesignen har skapats i samarbete med Agustina Pascotto och Jazmin Schenone.
Eventstructure Research Group, Cushion, 1969. Courtesy Theo Botschuijver.
Bild: Lunds Konsthall Text: Redaktionen