FN varnar för den värsta hungerkrisen på 50 år. We Effect och Vi-skogen gör nu gemensam sak med några av Sveriges största influencers och företag i kampanjen Hela Sverige mot Hungerpandemin.

– Fler riskerar att dö av hunger än av corona. Vi influencers har makt att göra någonting, vi kan skrika på företag och försöka motverka en hungerpandemi! säger Filip Dikmen, en av Sveriges största youtubers, i en video och uppmanar andra svenska influencers att följa hans exempel. 

Den globala matkrisen i skuggan av coronapandemin får mycket liten uppmärksamhet i Sverige. Ytterligare 130 miljoner människor världen över riskerar att drabbas av akut hungersnöd på grund av Covid-19, utöver de 700 miljoner människor som redan lägger sig hungriga varje kväll.

Biståndsorganisationerna We Effect och Vi-skogen, som stöds av företag och organisationer med rötterna i den svenska kooperationen, gör nu gemensam sak mot hungern genom kampanjen ”Hela Sverige mot Hungerpandemin”.

– Influencers har stor makt över vad vi riktar uppmärksamheten på. Vi vill ta vara på den kraften och få så många svenska företag som möjlighet att gå samman för att förhindra en hungerpandemi, säger Anna Tibblin, generalsekreterare för We Effect och Vi-skogen.

– Vi på Coop tycker det är viktigt att vara en del i att uppmärksamma konsekvenserna viruset för med sig. Coronakrisen drabbar människor som redan lever i stor utsatthet och med initiativet ’Hela Sverige mot Hungerpandemin’ tar vi tillsammans ett krafttag, säger Magnus Johansson, VD Coop Sverige.

– Som ansvarsfull samhällsbyggare är det viktigt för HSB att bidra till att göra den här världen lite bättre. Vi är övertygade om att vi tillsammans kan göra skillnad mot hunger och fattigdom. Mat på bordet och ett tryggt boende borde vara en självklarhet för alla människor, säger Anders Lago, förbundsordförande HSB.

De insamlade pengarna går till projekt som stödjer småskaliga bönder att producera mer mat, både nu och på lång sikt – och på så sätt stå bättre rustade inför framtida kriser. Under kampanjperioden kommer kampanjen att uppmärksammas i tre särskilda talkshows som sänds på Facebook den 19/11, 26/11 och 3/12. De olika programmen leds av Filip Dikmen, Ellen Bergström, Torbjörn Averås Skorup och Camilla Hamid.

spot_img

Läs mer

Åke Ericsons Non Grata gästar Sundsvalls museum

Aktuella tillfälliga och fasta utställningarFörutom tillfälliga utställningar finns även åtta fasta eller delvis fasta utställningar att ta del av på Sundsvalls museum. Alltid fri...

Besök ett kungarike i höst

Miniature Kingdom i Kungsör expanderar under sommaren för att åter öppna i augusti. Just nu sliter rallarna med att lägga räls och bygga hus...

Sista chansen att uppleva Höstljus

Varje kväll fram till 15 november bjuder Sofiero in till en stämningsfull, upplyst park i höstskrud.Varje kväll fram till 15 november bjuder Sofiero in...

Möt megastjärnan Jenny Lind

I dag, den 6 oktober, är det 200 år sedan sopranen och megastjärnan Jenny Lind föddes. GöteborgsOperan firar med en videoserie där fem framstående...

På spåret spårar ur

Ingvar Oldsberg nere på knäna med blodet sprutande från ett jack i huvudet. En Fredrik Lindström som inte vet i vilken kanal programmet sänds...

Området runt Teleborgs slott lyfts som besöksmål

Teleborgs slott är en av Växjö kommuns största turistattraktioner med potential att bli än attraktivare som besöksmål. Nuarbetar Videum under året med att lyfta och utveckla slottsmiljön. -När...

Se Betnér på Halmstad Teater

Pandemin har gjort att mycket ställts på huvudet, ställts in eller flyttats fram. Men ändrade mötesvanor skapar också nya möjligheter. Digitaliseringen har tagit ett...

Sverige fortsätter attrahera som besöksland trots Corona

Sverige fortsätter attrahera turister och rankas på plats 10 av 50 länder, länderna rankas utifrån hur trygga de tillfrågade uppger att de är med...