FN varnar för den värsta hungerkrisen på 50 år. We Effect och Vi-skogen gör nu gemensam sak med några av Sveriges största influencers och företag i kampanjen Hela Sverige mot Hungerpandemin.

– Fler riskerar att dö av hunger än av corona. Vi influencers har makt att göra någonting, vi kan skrika på företag och försöka motverka en hungerpandemi! säger Filip Dikmen, en av Sveriges största youtubers, i en video och uppmanar andra svenska influencers att följa hans exempel. 

Den globala matkrisen i skuggan av coronapandemin får mycket liten uppmärksamhet i Sverige. Ytterligare 130 miljoner människor världen över riskerar att drabbas av akut hungersnöd på grund av Covid-19, utöver de 700 miljoner människor som redan lägger sig hungriga varje kväll.

Biståndsorganisationerna We Effect och Vi-skogen, som stöds av företag och organisationer med rötterna i den svenska kooperationen, gör nu gemensam sak mot hungern genom kampanjen ”Hela Sverige mot Hungerpandemin”.

– Influencers har stor makt över vad vi riktar uppmärksamheten på. Vi vill ta vara på den kraften och få så många svenska företag som möjlighet att gå samman för att förhindra en hungerpandemi, säger Anna Tibblin, generalsekreterare för We Effect och Vi-skogen.

– Vi på Coop tycker det är viktigt att vara en del i att uppmärksamma konsekvenserna viruset för med sig. Coronakrisen drabbar människor som redan lever i stor utsatthet och med initiativet ’Hela Sverige mot Hungerpandemin’ tar vi tillsammans ett krafttag, säger Magnus Johansson, VD Coop Sverige.

– Som ansvarsfull samhällsbyggare är det viktigt för HSB att bidra till att göra den här världen lite bättre. Vi är övertygade om att vi tillsammans kan göra skillnad mot hunger och fattigdom. Mat på bordet och ett tryggt boende borde vara en självklarhet för alla människor, säger Anders Lago, förbundsordförande HSB.

De insamlade pengarna går till projekt som stödjer småskaliga bönder att producera mer mat, både nu och på lång sikt – och på så sätt stå bättre rustade inför framtida kriser. Under kampanjperioden kommer kampanjen att uppmärksammas i tre särskilda talkshows som sänds på Facebook den 19/11, 26/11 och 3/12. De olika programmen leds av Filip Dikmen, Ellen Bergström, Torbjörn Averås Skorup och Camilla Hamid.

spot_img

Läs mer

​”Julstjärnor” och ”Nyårsglitter”

Efter ett tufft år avslutar GöteborgsOperan 2020 med sprakande ljussken i mörkret. De digitala sändningarna ”Julstjärnor” och ”Nyårsglitter” är kavalkader av det bästa huset har...

Strid ström premiärer på Riksteatern

Skuld, skräck och förlåtelse, musik, böcker och dans. Här presenteras urval ur Riksteaterns premiärer. Upplevelser som drabbar och dröjer sig kvar – oavsett vem...

The Ark

Ett av tjugohundratalets största svenska band återuppstår för en turné i sommar. 21 år efter debuten och elva år efter beskedet att de bestämt...

Vad Blir Det För Mord?

True crime-podden “Vad Blir Det För Mord?” åker på liveturné Efter ett utsålt jublande Chinateatern är det dags för “Vad Blir Det För Mord?” att...

Årets P3 Guld-gala sänds från Elite Hotel Marina Tower i Stockholm

Den 23 januari 2021 sänds P3 Guld-galan från Elite Hotel Marina Tower. Detta är första gången som galan arrangeras i Stockholm och Elite Hotels...
torill29020

Nobelpriset i kemi 2020 i ny bok

Crispr-tekniken – belönad med Nobelpriset i kemi 2020 – tas upp i en den nya boken Människan i provröret – Reportage från genteknikens frontlinjer av den framstående vetenskapsjournalisten...

Körsbärsgården

”En större konsthall har glidit upp mot Storsudrets havshorisont. Utan att vi egentligen förstått hur det gått till. Och nu ligger skeppet för ankar...

Sverige fortsätter attrahera som besöksland trots Corona

Sverige fortsätter attrahera turister och rankas på plats 10 av 50 länder, länderna rankas utifrån hur trygga de tillfrågade uppger att de är med...