FN varnar för den värsta hungerkrisen på 50 år. We Effect och Vi-skogen gör nu gemensam sak med några av Sveriges största influencers och företag i kampanjen Hela Sverige mot Hungerpandemin.

– Fler riskerar att dö av hunger än av corona. Vi influencers har makt att göra någonting, vi kan skrika på företag och försöka motverka en hungerpandemi! säger Filip Dikmen, en av Sveriges största youtubers, i en video och uppmanar andra svenska influencers att följa hans exempel. 

Den globala matkrisen i skuggan av coronapandemin får mycket liten uppmärksamhet i Sverige. Ytterligare 130 miljoner människor världen över riskerar att drabbas av akut hungersnöd på grund av Covid-19, utöver de 700 miljoner människor som redan lägger sig hungriga varje kväll.

Biståndsorganisationerna We Effect och Vi-skogen, som stöds av företag och organisationer med rötterna i den svenska kooperationen, gör nu gemensam sak mot hungern genom kampanjen ”Hela Sverige mot Hungerpandemin”.

– Influencers har stor makt över vad vi riktar uppmärksamheten på. Vi vill ta vara på den kraften och få så många svenska företag som möjlighet att gå samman för att förhindra en hungerpandemi, säger Anna Tibblin, generalsekreterare för We Effect och Vi-skogen.

– Vi på Coop tycker det är viktigt att vara en del i att uppmärksamma konsekvenserna viruset för med sig. Coronakrisen drabbar människor som redan lever i stor utsatthet och med initiativet ’Hela Sverige mot Hungerpandemin’ tar vi tillsammans ett krafttag, säger Magnus Johansson, VD Coop Sverige.

– Som ansvarsfull samhällsbyggare är det viktigt för HSB att bidra till att göra den här världen lite bättre. Vi är övertygade om att vi tillsammans kan göra skillnad mot hunger och fattigdom. Mat på bordet och ett tryggt boende borde vara en självklarhet för alla människor, säger Anders Lago, förbundsordförande HSB.

De insamlade pengarna går till projekt som stödjer småskaliga bönder att producera mer mat, både nu och på lång sikt – och på så sätt stå bättre rustade inför framtida kriser. Under kampanjperioden kommer kampanjen att uppmärksammas i tre särskilda talkshows som sänds på Facebook den 19/11, 26/11 och 3/12. De olika programmen leds av Filip Dikmen, Ellen Bergström, Torbjörn Averås Skorup och Camilla Hamid.

spot_img

Läs mer

Glamping Skånes Djurpark

Succékoncept i Skånes Djurpark

Camp Oak är slående vackert i höstskrud. Nu kan Skånes Djurparks besökare sova över mitt i den färgsprakande skogen. Mellan den 26 september och...

Queen Machine på Sverigeturné

Sverigeturné 14/10-22 kl 19.00, Malmö, Arenan15/10-22 kl 19.00, Halmstad, Teatern16/10-22 kl 18.00, Stockholm, Göta Lejon18/10-22 kl 19.00, Norrköping, Flygeln19/10-22 kl 19.00, Växjö, Konserthuset20/10-22 kl 19.00, Kalmar, Kalmarsalen21/10-22 kl 19.00, Göteborg, Partille Arena Queen...

Dramaten Play

På Dramaten Play finns nu ett trettiotal produktioner som kan ses kostnadsfritt, bland annat Bortbytingen, Utvandrarna, Liv Strömquist tänker på dig och Furstinnan av Amalfi. Idag inleds Lessingtage 2021...

Vinnarna i Ung Svensk Form 2021

Möt de 26 utvalda unga formgivarna som deltar i årets upplaga av den nationella designutmärkelsen Ung Svensk Form. Utställningen, som samproducerats med IKEA Museum,...

Skogens många värden ökar med skogens ålder

Våra skogar levererar en mängd ekosystemtjänster såsom virke, bär, svamp, vilt och rekreation, men hur många tjänster och hur mycket av varje tjänst som...

Den eftertraktade Shamshiren

På Stockholms Auktionsverk såldes under måndagskvällen en extremt ovanlig persisk sabel för över 1,2 miljoner kronor. Sabeln är en så kallad shamshir, en typ av...

BookBeat släpper exklusiv ljudbok tillsammans med Therése Lindgren

BookBeat har sedan sin lansering för sex år sedan samarbetat med en del av Sveriges största influencers och podcasts. Nu tar ljudbokstjänsten nästa steg...

Stora Teatern streamar julkonserter

För att så många som möjligt ska kunna ta del av musik och kultur i dessa utmanande tider så krävs nya idéer och tankesätt. Under...