FN varnar för den värsta hungerkrisen på 50 år. We Effect och Vi-skogen gör nu gemensam sak med några av Sveriges största influencers och företag i kampanjen Hela Sverige mot Hungerpandemin.

– Fler riskerar att dö av hunger än av corona. Vi influencers har makt att göra någonting, vi kan skrika på företag och försöka motverka en hungerpandemi! säger Filip Dikmen, en av Sveriges största youtubers, i en video och uppmanar andra svenska influencers att följa hans exempel. 

Den globala matkrisen i skuggan av coronapandemin får mycket liten uppmärksamhet i Sverige. Ytterligare 130 miljoner människor världen över riskerar att drabbas av akut hungersnöd på grund av Covid-19, utöver de 700 miljoner människor som redan lägger sig hungriga varje kväll.

Biståndsorganisationerna We Effect och Vi-skogen, som stöds av företag och organisationer med rötterna i den svenska kooperationen, gör nu gemensam sak mot hungern genom kampanjen ”Hela Sverige mot Hungerpandemin”.

– Influencers har stor makt över vad vi riktar uppmärksamheten på. Vi vill ta vara på den kraften och få så många svenska företag som möjlighet att gå samman för att förhindra en hungerpandemi, säger Anna Tibblin, generalsekreterare för We Effect och Vi-skogen.

– Vi på Coop tycker det är viktigt att vara en del i att uppmärksamma konsekvenserna viruset för med sig. Coronakrisen drabbar människor som redan lever i stor utsatthet och med initiativet ’Hela Sverige mot Hungerpandemin’ tar vi tillsammans ett krafttag, säger Magnus Johansson, VD Coop Sverige.

– Som ansvarsfull samhällsbyggare är det viktigt för HSB att bidra till att göra den här världen lite bättre. Vi är övertygade om att vi tillsammans kan göra skillnad mot hunger och fattigdom. Mat på bordet och ett tryggt boende borde vara en självklarhet för alla människor, säger Anders Lago, förbundsordförande HSB.

De insamlade pengarna går till projekt som stödjer småskaliga bönder att producera mer mat, både nu och på lång sikt – och på så sätt stå bättre rustade inför framtida kriser. Under kampanjperioden kommer kampanjen att uppmärksammas i tre särskilda talkshows som sänds på Facebook den 19/11, 26/11 och 3/12. De olika programmen leds av Filip Dikmen, Ellen Bergström, Torbjörn Averås Skorup och Camilla Hamid.

spot_img

Läs mer

The Thin Line

Den 29 september 2020 öppnar den nya utställningen The Thin Line – Björn Persson på Naturhistoriska riksmuseet och visas till 11 april 2021.Med sina...

Nationalmuseum 2022

Clarence Sinclair Bull, Greta Garbo, från utställningen Swedish Grace. Foto: Nationalmuseum

Lea Porsager STRIPPED

Moderna Museet öppnar utställningen STRIPPED. Utställnngen visas mellan den 21 november – 14 februari 2021, med danska konstnären Lea Porsager. Utställningen består av nyproducerade...

Drottning Kristinas födelsedag firas digitalt

Den första december startar ett veckolångt digitalt firande av Drottning Kristinas födelsedag i ett samarbete med Christina-Akademien. Få historiska personligheter har varit så omdiskuterade och...

Mäktiga Maggio

Veronica Maggio föddes 15 mars 1981 i Uppsala. Sedan albumdebuten har Maggio etablerat sig som Sveriges livedrottning och är en av våra mest framgångsrika...

BookBeat släpper exklusiv ljudbok tillsammans med Therése Lindgren

BookBeat har sedan sin lansering för sex år sedan samarbetat med en del av Sveriges största influencers och podcasts. Nu tar ljudbokstjänsten nästa steg...

Land i sikte på Vara Konserthus

Zillah & Totte och föreställningen Land i sikte under årets första Familjelördag på Vara Konserthus. En gungande färd på havet, populära Zillah & Totte och...

Svenska författarsamtal från Bokmässan Play

Bokmässan, Kulturrådet och Svenska institutet presenterar idag ett nytt samarbete för att sprida samtal om svensk litteratur i världen. Ett urval av femton författarsamtal...