Från den 1 juni kan landets biografer ta emot upp till 50 besökare per salong. Och efterfrågan på biljetter är stor med många redan slutsålda föreställningar av det stora utbudet av film som väntar.
Efterlängtad comeback
I takt med att allt fler länder öppnar upp biografer är det tydligt att det finns en stor efterfrågan att gå på bio.
I Frankrike som öppnade biograferna 19 maj var det över 2 miljoner besökare de första sex dagarna vilket är bättre än samma period 2019 och 2018. Och detta trots en restriktion på max 35 % publikkapacitet och utegångsförbud från klockan nio på kvällen.
Storbritanniens biografer öppnade den 17 maj och innebar publiksuccé med många utsålda föreställningar. Till exempel Pelle Kanin 2: På rymmen som i England nått upp till publiksiffror i nivå med före pandemin.
Sveriges biografer har också sett en stor efterfrågan på biobiljetter då många föreställningar till första veckan av lättade restriktioner snabbt blev slutsålda. Från 1 juni får biograferna välkomna upp till 50 personer per salong med minst en meters avstånd mellan sällskapen.
– Veni, vidi, vici, biograferna kom såg och segrade, biopubliken är tillbaka säger Peter Fornstam, ordförande i Sveriges Biografägareförbund.
De flesta distributörer har valt att skjuta fram premiärdatumen för sina titlar vilket innebär att mängder av film nu står på kö för att ha premiär från juni och framåt.
– Det känns som att återöppna Suezkanalen, massor av filmer står på kö för att få sin biopremiär. Det som imponerar är att inte bara den enorma mängden av filmer utan också bredden. Det kommer att finnas något att se för alla, smal som bred publikfilm för alla åldrar, säger Pia Grünler, Head of Nordic Theatrical Distribution SF Studios och vice ordförande i Sveriges Filmuthyrareförening.
Massor av filmpremiärer
Närmast i tiden har bland andra Godzilla vs. Kong, Tom & Jerry, Cruella, A Quiet Place part II, The United States vs Billie Holiday, Vitt Skräp, Sune – Uppdrag Midsommar, Apstjärnan samt Pelle Kanin 2: På rymmen biopremiär. Andra titlar som kommer senare i år är Fast & Furious 9, Black Widow, Tigrar, Utvandrarna, Top Gun: Maverick och den efterlängtade Bond-filmen No Time To Die.
För att synliggöra film på bio ytterligare lanseras nu en gemensam kampanj från Sveriges filmbransch. Under parollen ”Bio är tillbaka” påminns vi om den storslagna och emotionella upplevelsen film på bioduken skapar. Bakom initiativet står bland andra distributörer, biografägare, producenter och kreatörer. Kampanjen startar den 31 maj och syns digitalt, utomhus och i egna kanaler.
Bakom filmbranschens gemensamma initiativ står:
Dramatikerförbundet
Film- och Medievetenskap
Film- & tv-producenterna
Filmcentrum
Filmform
Filmregionerna
Föreningen Filmdistributörerna
Föreningen för filmfestivaler
Oberoende Filmares Förbund
Regionala produktionscentrum
Riksföreningen Biograferna
Sveriges Biografägareförbund
Sveriges Filmregissörer
Sveriges Filmuthyrareförening
Teaterförbundet
Sveriges filmbransch vill tacka för generöst och professionellt stöd från reklambyrån River och mediebyrån Wavemaker samt mediepartners Ocean Outdoor, Bonnier News och Leeads.