FN varnar för den värsta hungerkrisen på 50 år. We Effect och Vi-skogen gör nu gemensam sak med några av Sveriges största influencers och företag i kampanjen Hela Sverige mot Hungerpandemin.

– Fler riskerar att dö av hunger än av corona. Vi influencers har makt att göra någonting, vi kan skrika på företag och försöka motverka en hungerpandemi! säger Filip Dikmen, en av Sveriges största youtubers, i en video och uppmanar andra svenska influencers att följa hans exempel. 

Den globala matkrisen i skuggan av coronapandemin får mycket liten uppmärksamhet i Sverige. Ytterligare 130 miljoner människor världen över riskerar att drabbas av akut hungersnöd på grund av Covid-19, utöver de 700 miljoner människor som redan lägger sig hungriga varje kväll.

Biståndsorganisationerna We Effect och Vi-skogen, som stöds av företag och organisationer med rötterna i den svenska kooperationen, gör nu gemensam sak mot hungern genom kampanjen ”Hela Sverige mot Hungerpandemin”.

– Influencers har stor makt över vad vi riktar uppmärksamheten på. Vi vill ta vara på den kraften och få så många svenska företag som möjlighet att gå samman för att förhindra en hungerpandemi, säger Anna Tibblin, generalsekreterare för We Effect och Vi-skogen.

– Vi på Coop tycker det är viktigt att vara en del i att uppmärksamma konsekvenserna viruset för med sig. Coronakrisen drabbar människor som redan lever i stor utsatthet och med initiativet ’Hela Sverige mot Hungerpandemin’ tar vi tillsammans ett krafttag, säger Magnus Johansson, VD Coop Sverige.

– Som ansvarsfull samhällsbyggare är det viktigt för HSB att bidra till att göra den här världen lite bättre. Vi är övertygade om att vi tillsammans kan göra skillnad mot hunger och fattigdom. Mat på bordet och ett tryggt boende borde vara en självklarhet för alla människor, säger Anders Lago, förbundsordförande HSB.

De insamlade pengarna går till projekt som stödjer småskaliga bönder att producera mer mat, både nu och på lång sikt – och på så sätt stå bättre rustade inför framtida kriser. Under kampanjperioden kommer kampanjen att uppmärksammas i tre särskilda talkshows som sänds på Facebook den 19/11, 26/11 och 3/12. De olika programmen leds av Filip Dikmen, Ellen Bergström, Torbjörn Averås Skorup och Camilla Hamid.

spot_img

Läs mer

En Brittisk skandal på SVT Play

Den 15 januari har nyproducerade En Brittisk skandal premiär på SVT Play, ett BBC drama i tre delar. Dramat baseras på 1963 års skilsmässotragedi...

Fartfylld show för hela familjen med Pappa Kapsyl

Med en kavalkad av sina mest populära dinosaurielåtar bjuder Pappa Kapsyl på en fartfylld show för hela familjen. Den 16 januari gästar han Stora Teatern...

Louise Glück får Nobelpriset i litteratur

Den amerikanska poeten Louise Glück mottar Nobelpriset i litteratur 2020. Hon debuterade med Firstborn 1968 och anses vara en av de mest tongivande samtida...

Emilio Ingrosso – en livsdröm går i uppfyllelse

Emilio Ingrosso 55 år presenterar nu för första gången sin egenskapade musik för den breda massan. “Jag har sedan barnsben i Tensta haft den här besattheten...

Mörk dramakomedi på Örebro Teater

22 januari är det premiär för Marius von Mayenburgs nyskrivna psykologiska dramakomedi, Ex på Örebro Teater. Svart humor ligger mellan raderna och blixtrar till i...

Little Mix släpper nya albumet ”Confetti” idag och är värdar för...

Idag släpper ett av världens största popband nytt album – Little Mix med sitt sjätte album ”Confetti”. Nu på söndag är Perrie, Jesy, Leigh-Anne och Jade i...
lasseåberg

Lasse Åberg ställer ut idolen Per Åhlin

För många är Lasse Åberg främst känd som rollfiguren Stig-Helmer Olsson i filmen Sällskapsresan med uppföljare eller som Trazan Apansson i musiksprakande barnprogram tillsammans med Klasse Möllberg. Som...
Engsheden2020

Designer Pär Engsheden tilldelas Habits Hederspris

Pär Engsheden är en av Sveriges främsta modedesigners. Han är också programansvarig för Mode vid Beckmans. Genom åren har han fått ta emot ett...