SABATON OPEN AIR INFÖR 2021



Sommaren 2020 vill väl de flesta arrangörer av konserter och festivaler helst glömma så snart som möjligt. Men kanske är detta en viktig lärdom att dra för många. Att inte ta allt för givet, och att planera för ett sämre år ekonomiskt. Att klara en regnig helg, eller rent av en helt inställd verksamhet. Det är vad Sabaton tvingats göra med succéfestivalen Open Air. Och nu tar man ny sats mot 2021.



För Sabaton blev det en oerhört kostsam historia att tvingas ställa in sommarens stora festivalhändelse. Men bandet, tillika arrangören, kommer att överleva bakslaget och ser fram emot ett virusfritt 2021. Sverigemagasinet får en pratstund med Krister Lindholm, som driver Sabaton Open Air tillsammans med bandet.


Ni var ganska tidiga med att fatta beslut om att flytta sommarens festival till 2021, vad beror det på att ni inte väntade längre för att se om det skulle bli någon öppning att köra?

– Det handlar om många olika saker. Allt ifrån att vi började få oroliga band som hör av sig och inte vet om de kommer få lämna sina hemländer, biljettköpare från hela världen är oroliga om det blir av eller ej, samt att för varje dag som går blir det mer och mer riskfyllt ekonomiskt att vänta, berättar Krister

– Droppen för oss kom när ett av stans hotell tvingades stänga sin verksamhet tillfälligt och alla våra rum till artister och medarbetare försvann. Det i kombination med att alla andrahotell redan var fullbokade satte oss i en synnerligen jobbig situation.

– Sen tappade vi hela vår stab av sjukvårdspersonal av förklarliga orsaker. De behövs ju såklart bättre på sina ordinarie arbetsplatser. Att köra vår festival utan detta proffsgäng med läkare, sjuksköterskor och undersköterskor på plats kändes helt orealistiskt.


Sabaton Open Air är ju en av årets höjdpunkter för många fans. Vad såg ni själva fram emot?

– Vi ser som alla år mest fram emot att öppna festivalen och se en glad publik strömma in och ha sin bästa helg på året hos oss. Det är lönen för hårt slit, och det som gör att man orkar hålla på med ett så här pass komplicerat event, tror jag. Att vi tvingades flytta festivalen till nästa år känns oerhört tungt.


Vilka band är ni mest glada åt att de kunde följa med till nästa år?

– Alla! Sen är det såklart en del som jag är lite extra glad över att ha fått till för varje år. Den här gången handlar det om vår torsdag som är lite speciell med Deathstars, Tiamat och Equilibrium bland andra. De två förstnämnda har jag önskat få till i många år, och nu klickade det äntligen.

– Sen är vi såklart extra glada att ha Myrath klara för 2021. De är ett fantastiskt live-band och gjorde två (!) grymma spelningar på Sweden Rock 2019 som många talar om än i dag.


Hur kom det sig att ni startade en egen festival?

– Vintern 2007/2008 började vi tänka på vad vi skulle hitta på för bus kring släppet av Sabatons nya skiva ’The Art Of War’ som planerades komma i början av juni 2008. Efter ett par blöta timmar på en efterfest stod det klart att vi skulle göra en releasefest i form av en 1-dags festival och bjuda in lite andra lokala band som polarna spelade i. Och så fick det bli. Vi sålde alla 1 600 biljetter på ganska kort tid, och det blev en fin kväll att minnas. Sen rullade det bara på år efter år och nu är det en 4 dagars festival, över 30 band, besökare från mer än 40 länder och runt 18 000 i publiksiffra.


Hur delaktiga är bandet Sabaton själva i förberedelserna och genomförandet av Sabaton Open Air numera?

– Inte lika mycket som de första åren såklart, men visst är de med och kommer med bra ideér och input from alla världens festivaler som de själva spelar på. Det är ovärderligt att ha ett band som spelat på så många olika festivaler och kan se vad som funkar bra, och vad som funkar mindre bra. Sen är de även med lite i processen när det gäller vilka band som skall spela i Falun, men allt praktiskt sköter det team som vi byggt upp kring festivalen.


Hur mycket tid går åt att planera en festival i er storlek, och när på året börjar ni?

– Det är en bra fråga. Såklart kan man stressa fram all planering och göra det på några månader eller så, men då blir det nog inte som man verkligen vill heller.

Vi lägger ca 1.5 år på planering och genomförande av en festival.


Om man vill gå backstage, hur går man till väga då? Är det möjligt? Finns det speciella biljetter för meet & greet eller liknande?

– Backstage går man inte ostraffat. ;) Vi säljer heller inga meet & greet eller liknande. Det är inte i vårt intresse att ta betalt för att träffa artister på vår festival.

Däremot arrangerar vi signeringstider för alla band som så önskar, där finns det ju möjlighet att kort träffa banden, och få något signerat av dem, samt kanske en bild eller två om tid finnes. Många av våra artister gillar att mingla runt på vår festival med, så risken att man stöter på en kändis är relativt hög.


Ni har ingen åldersgräns, berätta.

– Det stämmer. Vi har aldrig haft någon åldersgräns här i Falun på vår festival, och tänker inte ha det heller. Vi är av den åsikten att alla skall vara lika välkomna, oavsett vem du är, vart du kommer från, vilken gud du tillbedjer samt hur gammal du är.

– För några år sedan tog vi detta ett par steg till och gjorde ett dedikerat område på festivalen dit enbart barn upp till 13 år hade tillträde. Såklart fick en nykter förälder medfölja, men detta var barnens område och med hjälp av några lokala partners skapade vi det vi kallade för ’KIDS AREA’. Ett område där man kunde spela lite dataspel, käka en gratis korv, hänga med andra barn och även testa spela på riktiga instrument, både ensamma och tillsammans med vårt husband samt några av banden som spelade på festivalen.

– Förra året tog vi det ett steg till och höjde ribban vad gäller kolla artister som dök upp och spelade med och för barnen, vi gjorde området mer tillgängligt och vi gav det sitt rättmätiga namn ”JR V.I.P”. För det är exakt så vi vill ha det. Barnen är V.I.P hos oss.


Sista frågan: Vilken är den bästa metalguran: Fender eller Gibson? Eller kanske någon outsider?

– Den absolut bästa gitarren är den som sitter i nävarna på en person som kan hantera den, avslutar Krister Lindholm med ett snett leende.






Text: Redaktionen

Adress: Box 374

116 31 Stockholm


Telefon: +46 70 717 30 50


Epost: info@magasingruppen.se

© 2020 Magasingruppen