Sverige fortsätter attrahera turister och rankas på plats 10 av 50 länder, länderna rankas utifrån hur trygga de tillfrågade uppger att de är med att resa till respektive land. Resultaten kommer från en pinfärsk delstudie som ingår i globala Nation Brands Index, som handlar om hur befolkning i olika länder uppfattar andra nationer.
I delstudien ställs frågan hur bekväm man känner sig att resa till Sverige i förhållande till hur landet hanterat hälsokriser som Covid-19, Ebola och Zika.
– Även om läget för vår besöks- och turistbransch är mycket, mycket ansträngd kan resultatet av undersökningen förhoppningsvis ge lite hopp och råg i ryggen för framtiden, säger Visit Swedens VD Ewa Lagerqvist.
Enligt ytterligare en färsk undersökning, genomförd av YouGov, väljer just nu upp till 8 av 10 européer att stanna hemma istället för att riskera att hamna i karantän i samband med en resa. Detta visar att det finns fler faktorer som påverkar reslust och resande mellan länder än enbart själva hanteringen av Covid-19, bland annat utsikterna kring den egna ekonomin, om det ens är möjligt att resa till ett land eller inte eller osäkerhet kring snabbt föränderliga reserestriktioner.
För att fortsätta upprätthålla Sveriges attraktionskraft som besöksland, anpassade Visit Sweden, som är Sveriges marknadsföringsbolag, tidigt i våras all sin kommunikation i världen efter de nya förutsättningarna och efter olika framtida scenarier för länders resande.
– Vi följer utvecklingen av Covid-19 runt om i världen mycket noga. Samtidigt håller vi en nära dialog med utländska researrangörer och utbildar dem i Sveriges utbud av fantastiska erbjudanden tills det blir möjligt att resa igen, säger Visit Swedens VD Ewa Lagerqvist.
Visit Sweden har arbetat konsekvent med att föra fram bilden av Sverige som ett innovativt och omtänksamt land med milsvid, tillgänglig natur.
Foto: Apelöga/imagebank.sweden.se Text:Redaktionen