Ett omsytt munskydd blev en symbol för hur orättvist behandlade kulturvärlden känner sig efter förra veckans beslut att inte lätta på publikrestriktionerna. På Folkoperans premiär av Wagners Tristan och Isolde satt 50 personer i en nyrenoverad salong för 560 pers, iförda ”kulturskyddet”. Under hashtagen #kulturpandemin uppmanas omvärlden att ta ställning för att kulturen ska få öppna salongerna för fler.
I ett av världens mest rättvisa länder har vi antagit en mjuk strategi mot coronaviruset. En industri har dock drabbats hårdare än sina internationella kolleger – kulturscenen. Oavsett hur stor scenen är och hur minutiösa säkerhetsåtgärder som vidtas kommer publiken fortsatt begränsas till femtio. Detta sker samtidigt som jumbojetar, gym, nattklubbar, bussar och gallerior är fyllda till bredden.
̶ Vi står mitt i en pandemi och vi vill göra allt för att hindra smittspridning. Frågan är dock varför just kulturen förväntas ta ett större ansvar än andra branscher. Vi har varit nedstängda i mer än sju månader och har förberett oss minutiöst för hur vi kan ta emot större publikgrupper än 50 på ett smittsäkert sätt. Jag skulle påstå att ett operabesök är smittsäkrare än att gå på nattklubb, shoppa eller träna på gym, säger Susanne Reuszner,kommunikationschef på Folkoperan.
De orättvisa restriktionerna och ett skevt regelverk riskerar inte bara att operor och teaterhus sätts i konkurs och att mängder av kulturarbetare förlorar sina jobb. Det är ockå ett slag mot en bättre folkhälsa. Det finns verkliga bevis på att utan kultur faller vi lättare in i depression, ensamhet och hopplöshet.
̶ Människans behov av att samlas kring berättelser är rotat sedan urminnes tider. Att i denna tid neka människor kultur är förrädiskt. Det skapas en kulturpandemi mitt i Coronapandemin som slår mot kulturscenerna, artister, musiker, kreatörer liksom underleverantörer där många nu får gå från från hus och hem. Ingen förväntar sig att kunna fylla salongen till sista plats under pågående pandemi men vi måste få driva våra verksamheter på samma villkor som alla andra, fortsätter Susanne.
En protest har initierats av Folkoperan för att göra människor medvetna om orättvisan. Vid onsdagens premiär av Wagners opera Tristan och Isolde sydde Folkoperan om munskydden åt gästerna. Maskerna som skyddar folkhälsan och stoppar den orättvisa kulturpandemin har skickats till opinionsbildare, politiker och journalister. Artister och kulturälskare har uppmanats att göra om sina egna munskydd och sprida stödet i sociala medier för att uppmana regeringen att sätta rättvisa restriktioner.