Från och med 22 juni kan publiken på Göteborgs konstmuseum åter se Vincent van Goghs målning”Olivskog, Saint-Rémy”.Verket visas i en fokuserad presentation som berättar mer om resultatet av det stora internationella forskningsprojektet som målningen har ingått i.
Göteborgs konstmuseums målning ”Olivskog, Saint-Rémy” (1889) av Vincent van Gogh ingår i en serie av femton verk med motivet olivlundar som van Gogh målade under en period i slutet av sitt liv då han vistades i Saint-Rémy-de-Provence. Under åren 2019–2022 har målningen ingått i ett unikt internationellt forsknings- och utställningsprojekt där samtliga målningar i van Goghs serie av olivlundar har analyserats på djupet. Målningarna har även ställts ut på Van Gogh Museum i Holland och Dallas Museum of Art i USA.
Vincent van Gogh”Olivskog, Saint-Rémy i fokus” visar verket som nu kommit tillbaka till Göteborgs konstmuseum tillsammans med en film där resultatet av forskningen redovisas. Filmen ger en inblick i det konservatoriska analysarbetet bakom kulisserna men även en konsthistorisk kontext till van Goghs arbete med serien av olivlundarna.
Samtliga femton målningar i serien med olivlundar har genomgått konservatoriska undersökningar med fokus på van Goghs konstnärsmaterial, måleriteknik och färgpalett. Analyser av pigment i målningarna visar att färgerna har förändrats över tiden. Med hjälp av röntgen och datoriserad analys av målardukens väv har målningarna även fått en mer exakt datering.
Målades utomhus
Undersökningarna visar att Göteborgs konstmuseums verk ”Olivskog, Saint-Rémy ”tillhör de fem olivlundar som målades mellan 26 november och början av december 1889. Målningen tros vara en förstudie till ”Olive grove with two olive pickers”(Kröller-Müller Museum, Holland), men till skillnad från det senare verket har Göteborgs konstmuseums målning troligtvis skapats utomhus, då växtbaserat material har hittats i färgskiktet. Målningen har även en större variation vad gäller penseldrag och mer impulsiv applicering av färg vilket tyder på ett spontant arbete med penseln.
Alla målningar i serien har visat sig innehålla färger som var experimentella och nya för konstmarknaden vid tiden. ”Olivskog, Saint-Rémy” från Göteborgs konstmuseum är ett av de verk som har bäst bevarade pigment. Originalfärgen har förblivit relativt intakt till skillnad från vissa andra målningar i serien, där pigmenten har bleknat avsevärt och förändrat verkens utseende.