Den 28 augusti stänger utställningen om Svenska Balettens reklamaffischer. Har du inte sett den ännu så har du sista chansen nu. I utställningen kan vi lära oss hur framsynt ledningen för Svenska Baletten var. De levde sitt varumärke.

Både Jean Börlin och Rolf de Maré var proffsminglare som rörde sig i rätt kretsar i Paris. De använde sig av influencers långt innan ordet ens var uppfunnet. Reklamen var påkostad och man använde sig av kända konstnärer som gjorde affischer och man gick till moderna fotoateljéer för att ta studiobilder till sin reklam. En annan framgångsrik metod var att köpa några tidningar så man kunde kontrollera att kompaniet fick bra med publicitet. De la så stora summor på sin marknadsföring att man ibland kan ställa sig frågan om det var scenkonsten eller reklamen som gjorde dem kända (?)

Utställningen på Dansmuseet är framtagen av reklambyrån Futurniture och Dansmuseet. 

Exempel på konstnärer som finns representerade i utställningen med affischer, flygblad och programtidningar är Francis Picabia, Marie Vassilieff, Tsuguharu Foujita, Fernand Léger och Gerda Wegener. Svenska Baletten provocerade för att få uppmärksamhet och använde alla tillgängliga konstnärliga medel för att nå ut. De var moderna i sin kommunikation arbetade aktivt med påverkare och ambassadörer för sin sak. Dåtidens premiärlejon som skvallrade på Paris kaféer bidrog till att sprida reklam om kompaniet.  Svenska Baletten, Les Ballets Suédois, var bara verksamma under fem år (1920 – 1925) men hann framföra sina baletter nästan 2 800 gånger i 146 städer i 14 länder. De var under sin tid en av världens främsta privatägda balettensembler. De dansade modernt, levde modernt och framför allt kommunicerade de modernt. Även om de inte visste det då. Precis som deras avantgardistiska föreställningar var också reklamen full av färg, form och rörelse. Med banbrytande och offensiva kommunikationsstrategier gjorde Rolf de Maré sitt danskompani Svenska Baletten världsberömt.

spot_img

Läs mer

Färgstark sommarutställning på Laxholmen

Den 11 juni slås portarna upp i en av Värmlands största utställningshallar, Laxholmens Kulturhus i Munkfors, tidigare Lars Lerins konsthall, för sommarens temautställning 100...
Glamping Skånes Djurpark

Succékoncept i Skånes Djurpark

Camp Oak är slående vackert i höstskrud. Nu kan Skånes Djurparks besökare sova över mitt i den färgsprakande skogen. Mellan den 26 september och...

Vinnarna i Ung Svensk Form 2021

Möt de 26 utvalda unga formgivarna som deltar i årets upplaga av den nationella designutmärkelsen Ung Svensk Form. Utställningen, som samproducerats med IKEA Museum,...

Örnen har landat

Utrotningshotad och med bara omkring 3600 individer kvar i naturen krävs insatser för att rädda jättehavsörnen, världens största örn. Nyligen landade två jättehavsörnar från...
Engsheden2020

Designer Pär Engsheden tilldelas Habits Hederspris

Pär Engsheden är en av Sveriges främsta modedesigners. Han är också programansvarig för Mode vid Beckmans. Genom åren har han fått ta emot ett...

De kan vinna Stora Journalistpriset 2020

Idag presenterades de nominerade till Stora Journalistpriset 2020 i kategorierna Årets Berättare, Årets Förnyare, Årets Röst samt Årets Avslöjande. Idag presenterade Stora Journalistprisets jury de...
Eva Dahlberg och husbandet

Fyra konserter från Ängelholm

Musikarrangemanget Njutbart visas på webben. Årets Njutbart bjuder på en blandning av lokala band och nationella stjärnor. Medverkar gör bland andra artister som Ebbot...

Tills solen går upp

Filmen Tills solen går upp hade premiär på juldagen och handlar om Peder som i julhandeln stöter ihop med sin gamla kärlek från förr....