Låt oss presentera Anders Zorn, Valsen.

Under första halvan av 1890-talet verkade Anders Zorn med Paris som huvudsaklig bas. Det var här, i hjärtat av den franska huvudstaden, som han utförde en handfull oljemålningar vilka kommit att betraktas som mästerverk. Huvudverken kom att utgöras av en svit bestående av tre kompositioner i stort format; samtliga ställdes ut på den prestigefulla Salongen och fann tidigt köpare. ”Valsen” (olja på duk, 195 x 133 cm, Biltmore Estate, Asheville, North Carolina) utfördes 1891 och efter att ha ställts ut i Köpenhamn 1892 ingick den i Zorns urval vid världsutställningen i Chicago 1893, där den förvärvades av George W. Vanderbilt för $3000. ”Omnibus” (olja på duk, 126 x 88 cm, Isabella Stewart Gardner Museum, Boston) från 1892 förvärvades av Isabella Stewart Gardner för $1600 vid samma världsutställning. ”Natteffekt” (olja på duk, 161 x 106 cm, Göteborgs Konstmuseum), slutligen, utfördes 1895 och köptes av Pontus Fürstenberg 1896 för 6000 SEK.

Den bästa skildringen av konstverkets tillblivelse står Anders Zorn för i sina memoarer: ”När jag tänker tillbaka på denna tid i början av 90talet kommer jag i synnerhet ihåg min strävan med den besvärliga uppgiften, en vals. Jag dansade själv gärna och ville försöka mig på en sådan rörelseuppgift med motiv från de baler i societeten som jag bevistat i Paris. Där bjöds samman sådan röra av folk att man sällan i balsalen kunde ta många steg utan att bli

knuffad ur takt. Man var tvungen gå ut i en antichambre för att få dansa i fred och en sådan intim scen ville jag framställa. Den mystiska belysningen lockade mig också. Så denna gång fick jag arrangera mig på bästa sätt i ateliern. Greve Louis Sparre, min landsman och konstnärsbroder, var en ypperlig valsör och var min modell samman med Märta Petrini som hade vacker nacke och armar. Armand Dayot är den avundsamme ensamme mannen i bakgrunden. Till ansiktet i förgrunden stod först en ung fransk bankir men sedan målade jag dit mitt eget innan tavlan sändes till Salongen. Jag minns den tavlan med saknad. Den köptes sedan på Chicagoutst. av George Vanderbilt och pryder nu hans slott i Biltmore i södra staterna. Tråkigt med sådana mina målningar som hamnar på landet där jag får svårt återse dem. De är min avkomma och jag älskar dem. Uttrycket av det bästa inom mig är de och jag kan ej förstå de konstnärer som ej njuter av sina egna verk” ( [red Birgitta Sandström], ”Anders Zorn. Självbiografiska anteckningar”, 2004).

Det är rörelsemotivet i kombination med Zorns, likaledes, mästerliga hantering av belysningsproblematiken som gör kompositionen så enastående levande för betraktaren. Zorn ger på sitt genialiska sätt hela kompositionen en rytmisk rörelse vilken samlar de splittrade beståndsdelarna till enhetlighet och kontrastverkan. Ett mörkt förhänge delar kompositionen i en belyst samt två i halvdunkel liggande tredjedelar. Uppe i högra hörnet dansar ett par helt i dunkel och bakom dessa skymtar den svartsjuke åskådaren. I förgrunden, halvt i dunkel samt halvt i ljuset återfinns det andra paret vars rörelse är elegant fångad. I det övre vänstra hörnet återfinns slutligen en skymt av den angränsande stora balsalen med ett virrvarr av dansande par i stark belysning. En subtil men betydelsefull detalj utgörs också av det reflekterade ljuset i parkettgolvet. Tor Hedberg omnämner detta i sin biografi från 1923: ”Och i förgrunden slutligen pianolampans spegling i det blanka golvet, betecknande medelpunkten i den cirkellinje, som bildas av det bortre dansande paret, den åskådande herrn och den främsta dansande damens svepande klänning och som så osökt och så verksamt sinnebildar dansens kretsande rörelse” (”Anders Zorn. Ungdomstiden. 1860-1893”, 1923).

spot_img

Läs mer

Allkonstverket Mitridate

Årets första månader har på Skånes Dansteater inneburit repetitioner av ett spännande samarbete med Det Kongelige Teater, Concerto Copenhagen och Malmö Opera: Mozarts första opera Mitridate. Fredag 8 april var...

Dramaten Play

På Dramaten Play finns nu ett trettiotal produktioner som kan ses kostnadsfritt, bland annat Bortbytingen, Utvandrarna, Liv Strömquist tänker på dig och Furstinnan av Amalfi. Idag inleds Lessingtage 2021...

Nya tider för Konstepidemin

Galleri Konstepidemin presenterar säsongens tre första konstnärer och höstens utställningsprogram! Efter inställda utställningar och corona-anpassning av verksamheten öppnar nu Galleri Konstepidemin igen. - Det har...

Premiär för KulturWKND 2021

Den fjärde upplagan av KulturWKND blir helt digital och gratis. I dag släpps de två första programpunkterna. Fram till och med 19 mars kommer...

5 Degress

Mölndalsbaserade streetkompaniet Twisted Feet ger sig ut på en missionerande Dansnät Sverige-turné. Med kraftfulla dansnummer och övertygelsen att sprida ett viktigt budskap tar de sig...

Digitopia sätter fokus på framtidens ödesfrågor

Nu tas första spadtaget för Digitopia – en ny utställning om artificiell intelligens, digitalisering och robotisering som öppnar på Arbetets museum i slutet av...

Under vinterns kallaste och mörkaste månader sprider Wermland Opera sång och...

Operasolister, musikalartister och orkester skickar här värmande vinterhälsningar till sin publik. Följ med på en svängig slädfärd i sällskap med musikalartisterna Pia Ternström och...
Glamping Skånes Djurpark

Succékoncept i Skånes Djurpark

Camp Oak är slående vackert i höstskrud. Nu kan Skånes Djurparks besökare sova över mitt i den färgsprakande skogen. Mellan den 26 september och...