Glasrikets hjärta

Orrefors Kosta Boda ett av världens mest etablerade varumärken inom glas och glaskonst. Glasblåsarna har genom generationer bemästrat den flytande glasmassan och förfinat hantverket ända sedan 1742. Kosta har knappt 800 invånare, men över året lockar platsen över en miljon besökare från hela världen. Glasproduktionen i hyttorna står såklart i centrum, men genom åren har fler upplevelser tillkommit, och idag är Kosta ett utflyktsmål som varar i flera dagar – för hela familjen.


En ständig fråga är hur man uttalar ortsnamnet Kosta. Ska det vara Ko-sta, som i ”stad för kor” eller Kosta, som i ”vad kostar detta”?


Emil Andersson, destinationschef i Kosta reder ut begreppen:


– Det spelar egentligen ingen roll, för här kostar det ändå inte så mycket! Skämt åsido så är det faktiskt ursprungligen ett påhittat namn, hopsatt av de båda grundarnas efternamn; Koskull och Staël von Holstein. Men det vanligaste är nog att man säger Koooosta, med en längre betoning på o:et.


Ni har ju väldigt många aktiviteter för era besökare. Är det något som man inte får missa?


– Julmarknaden är ju mitt skötebarn, och dessutom det som många förknippar oss med under säsongen. Den är verkligen en speciell upplevelse med massor av traditionellt julfirande. Vi har anlitat samma specialeffektföretag som Liseberg, och tillsammans med dem har vi lyckats skapa en riktigt minnesvärd upplevelse för hela familjen.


– Det innebär till exempel att vi alltid kan erbjuda snö, oavsett väderlek. Vi har ett täcke av konstgjord snö, som ligger kvar under hela perioden julmarknaden pågår. Till detta har vi ungefär fem miljoner lampor i Kosta, som lyser upp julmarknaden, och det ger i sig en fantastisk upplevelse.


– Vi brukar ju årligen rankas som en av de bästa julmarknaderna i Sverige, vilket såklart gör oss både stolta och glada.


Och det har såklart spridit sig även till utlandet?


– Absolut. Vi har många danska och tyska besökare under julmarknaden, och alla brukar vara väldigt nöjda med upplevelsen och inramningen. Kosta och omgivningarna runtomkring har ju varit ett utflyktsmål ända sedan starten 1742, och kommer man till exempel hit under sommarhalvåret för att besöka glashyttorna eller våra andra upplevelser, så får man såklart information om den kommande julmarknaden också. Det gör att många kommer tillbaka på vintern för att få ta del av allt som händer här.


Pågår det glasblåsning även under julmarknaden?


– Jajamen. Marknaden ligger faktiskt på det gamla bruksområdet, vilket gör att vi knyter an till både historien och hantverket.


– Vi har 80 personer igång dagligen i hyttan, så här tillverkas det glasföremål året om. Kosta Boda är ett av Sveriges äldsta företag som fortfarande är i drift, och den främsta anledningen till det är såklart att vi alltid hållit en jämn och hög kvalite på glaset. Det märks inte minst internationellt, där vi snart nog är representerade över hela världen.


– Vi gör ständigt stora satsningar internationellt och exporterar glasföremål till över 40 länder, av vilka USA är en av de största marknaderna.


Då kan man tänka sig att framtiden ser fortsatt ljus ut för Kosta Boda?


– Det gör den absolut. Vi tittar ju hela tiden framåt och följer utvecklingen. För tio år sedan sa man att det aldrig skulle gå att bygga ett glashotell mitt ute i skogen, och idag planerar man att bygga ut hotellet med 55 nya rum, en ny restaurang, amfiteater och mikrobryggeri. Så det handlar mycket om att våga satsa på en idé som man tror på, och sedan jobba målmedvetet för att förverkliga den idén.


HÄR HÄNDER ALLTID NÅGOT


– Glashotellet har en årsbeläggning på 73 procent, vilket är helt fantastiskt med tanke på var vi finns på kartan. Kosta Boda är störst i det man kallar Glasriket, och vi försörjer en stor del av kommunen i form av arbetstillfällen i våra olika verksamhetsgrenar.


Under julen har ni också hela sex konserter med Tommy Körberg, vilket också är anmärkningsvärt.


– Ja, det är häftigt. Det kan du knappt uppleva någon annanstans i landet, så det är vi ganska stolta över. Det är också ett kvitto på att vi gör något bra när det gäller julmarknaden. Publikunderlaget finns, och då vill de stora artisterna gärna komma hit. Många av artisterna som besöker oss stannar gärna några dagar och bor på hotellet med familjen. På det viset får de lite julefrid med god mat i en underbar miljö, och kan passa på att koppla av mellan uppträdandena.


Och dessutom har ni en boksignering med Anna Jansson, som ju är en riktig storsäljare både i Sverige och internationellt.


– Precis. Anna är en riktig Kosta-vän. En av hennes böcker utspelar sig till och med här omkring, vilket såklart är en fjäder i hatten för oss. Dessutom kommer Kristin Kaspersen för att signera sin senaste bok, och vi har alltid Idol-gänget här veckan efter finalen. De gör en specialföreställning här hos oss, och det är ett av de första tillfällena publiken får stifta bekantskap med årets vinnare.


– Så man med fog säga att det alltid är något på gång i Kosta – oavsett om man kommer för att se Bertil Vallien och Kjell Engman i arbete i hyttan, äta en bit mat, lyssna på etablerade artister eller uppleva den fantastiska naturen här i Kosta. Allting hänger samman, och det finns garanterat något för hela familjen! avslutar Emil Andersson. 


Text: Tony Manieri

Foto: Destination Kosta


1741 inleddes byggnationen av glasbruket som fick namnet Kosta efter inledningsbokstäverna i de båda ägarnas efternamn, Anders Koskull och Georg Bogislaus Staël von Holstein. De första glasblåsarna kom från Thüringen i Tyskland. Det skulle dröja 50 år innan svenska namn återfinns bland dessa. 1761-1790 Under Johan Friedrich Wickenbergs ledning expanderade glasbruket. Man skaffade försäljningskontor i Stockholm, Göteborg, Kalmar, Karlskrona och Kristianstad. Från Stockholm såldes även glas till Riga och Sankt Petersburg. Man tillverkade såväl fönsterglas som vitt och grönt hushålls- och prydnadsglas. 1830 Uno Angerstein anställdes som direktör. Hans intresse för konstutvecklingen vid glasbruket fick honom att under ett antal år låta konstnären Kilian Zoll gratis vistas vid bruket. 1890 En smalspårig järnväg öppnas mellan Kosta och Lessebo, egentligen avsett för Kostas sågverk, men järnvägslinjen kom bruket väl till pass. Man började 1892 smälta helkristall, ett nytt sliperi för 60 glasslipare och moderna smältugnar infördes. 1901 Kosta drabbas av en förödande brand, som ödelade hela fabrikskomplexet. Ugnarna visade sig dock ha klarat sig, och man kunde på bara några månader återuppta driften provisoriskt. 1930-talet Kosta köps av ett konsortium med Eric Åfors, ägaren av Åfors glasbruk, som huvudintressent. 1978 köps Kosta med Åforsgruppen av Upsala-Ekeby AB och ingår därefter i Orrefors Kosta Boda-koncernen. 1997 Koncernen säljs till den danska konstindustrikoncernen Royal Scandinavia A/S. 2005 Orrefors Kosta Boda-koncernen övertas av New Wave Group med Torsten Jansson i spetsen.

Om annonser