Albert Herring

I höst ger Wermland Opera Benjamin Brittens mest spelade opera – den komiska föreställningen Albert Herring.

I en svensk småstad samlas kommunfullmäktige i den kvinnliga ordförandens vardagsrum för att nominera och välja årets Lucia. Man söker en moralisk flicka som förebild för stadens ungdomar. Dessvärre visar sig alla nominerade ha ”lik i garderoben” och församlingen står plötsligt utan valmöjligheter. Alla blir förfärade över ungdomens förfall och läget verkar olösbart. Då släpps en bomb. En av mötesdeltagarna föreslår att man ska välja en pojke till Lucia istället. Då finns det nämligen en oantastlig kandidat; Albert Herring. Sagt och gjort. Vad de inte vet är att detta val kommer vända hela byn upp-och-ner. Ingenting kommer någonsin att bli sig likt igen!

Albert Herring är en komisk opera i tre akter som bygger på en novell av Guy de Maupassant. När Britten, på 1940-talet, gjorde opera av den franska berättelsen flyttades handlingen till tonsättarens hembygd i östra Suffolk. Originalhistorien utspelades därför på den engelska landsbygden i en riktig ”Morden i Midsommer” – miljö. Handlingen kretsar kring människorna i den lilla byn Loxford och de styrande som ska utse en Majdrottning. Men eftersom få i Sverige har någon relation till företeelsen Majdrottning flyttar Wermland Opera handlingen till Sverige och den fiktiva orten Laxfors. I stället för Majdrottning handlar nu utnämning om val av Luciakandidater, vilka de flesta svenskar kommit i kontakt med! Även rollgestalternas namn försvenskas och därför heter Albert inte Herring i efternamn utan Strömming.

Det finns ett rikt persongalleri i den 13 man starka sångarensemblen, karaktärerna är klart utmejslade och tacksamma för Britten att göra musikalisk parodi över. De flesta av karaktärerna har egna musikaliska citat som följer dem och som förhöjer deras personligheter. Till exempel ackompanjeras Alberts hunsande kycklingmamma till musik som kan liknas vid en envist hackande höna. De styrande i staden beledsagas av musik som speglar deras sociala klass och stela, ofria liv. Till exempel för kyrkoherde Viking Munks musik tankarna till gammal landsbygd och den viktorianska tidens kyrkliga musik medan lärarinnan Siw Hurtigh karikeras av den värsta sortens balladtradition. Den pompösa Laila Viklund, som är ordförande i kommunfullmäktige, får musik som pendlar mellan barockens grandiosa operatradition och den musik som speglar brittiskt patriotiskt förhärligande. Stadens barn och ungdomar är friare och följaktligen har deras musik mer lekande rytmer, för de yngre som traditionella sångramsor och för de äldre med mer mognad och med erotiska undertoner. Den helt klanderfrie Alberts saknar helt musikalisk personlighet och färgas istället av den han för tillfället umgås med.

I rollerna ses bland andra AnnLouice Lögdlund som Laila Viklund, Anna-Maria Krawe som lärarinnan Siv Hurtigh och Anton Ljungqvist som prästen Viking Munk. Som Albert Strömming och hans mamma Kajsa ses Ole Aleksander Bang respektive Gunilla Stephen.

Albert Herring har premiär 26 oktober på Wermland Operas stora scen. Operan regisseras av Dan Turdén, scenografi och kostym av Kari Gravklev och chefsdirigent Johannes Gustavsson dirigerar.