Taras Demko slåss för att ukrainsk kultur ska fortsätta blomstra trots det pågående kriget. Nu är han i Malmö för att utveckla framtida samarbeten med universitetet.

Taras Demko är biträdande chef vid konserthuset i Lviv. Han har under lång tid arbetat för att återupptäcka och tillgängliggöra ukrainsk klassisk musik, bland annat genom att skapa en databas där verk från över 300 kompositörer finns samlade och nedladdningsbara.

– Under senare år har vi sett en kraftig ökning av antalet kompositörer i Ukraina, många är unga, intellektuella som knutit kontakter runt om i Europa. Och nu, i ljuset av den ryska invasionen, vill musikinstitutioner över hela världen spela ukrainsk musik, Vi kommer aldrig att acceptera censur från Ryssland”, säger han.

Under 2021, innan kriget, arbetade han med projektet Forbidden music, även det ett samarbete med Malmö universit. Projektet syftade till att lyfta fram tonsättare vars verk och liv drabbats av förtryck genom historien – ett tema som blivit skrämmande aktuellt.

– När vi började arbeta med projektet var det för att påminna om historien. Nu är vi i en situation där kulturen återigen behöver försvaras. Tillsammans vill vi upprätta en kulturell front mot Ryssland som försöker utrota ukrainsk kultur, säger Daniel Hansson, dirigent vid Malmö universitet som också är gästprofessor i dirigering vid musikkonservatoriet i Lviv.

Ambitionen är att fortsätta det gemensamma arbetet, att utveckla nya projekt och samarbetsformer.

– Att erbjuda Taras Demko en tillfällig arbetsplats vid Malmö universitet är ett sätt för oss att arbeta effektivt tillsammans. Det är också för att skapa en vardag med arbetsro utan hot om missilattacker, säger Daniel Hansson som också ser besöket som ett värdefullt tillfälle till utbyte.

– Trots att det pågår ett krig fortsätter ukrainska kulturutövare och konstnärer att möta sin publik på en mängd olika sätt. Det visar på en kreativitet och konstruktivitet som tror jag att kan vi lära oss mycket av.

Sedan i våras har Taras Demkos konserthus erbjudit en fristad åt den filharmoniska orkestern i Luhansk vars medlemmar fick fly när de ryska styrkorna intog staden. Orkestern från Luhansk har alltså kunnat fortsätta att spela trots att den förlorat både sin stad och sitt eget konserthus.

På frågan om han är orolig för framtiden svarar Taras Demko:

– Som jag ser det är de områden som är under rysk kontroll tillfälligt ockuperade. Ukraina är i grunden ett fritt land och vi kommer aldrig att acceptera censur från Ryssland.

spot_img

Läs mer

Vår på Folkteatern

Folkteatern går under jorden och inleder säsongen fredag den 14 januari med hemlighetsfulla Underground, någonstans i källaren, för blott två personer åt gången. Underground 14-29 januariNågonting...

Leif Mannerström årets hedersporträtt

Modellen på årets hedersporträtt är matprofilen och krögaren Leif Mannerström. Porträttet är utfört av fotografen Bruno Ehrs. Han har både fångat modellens personlighet och...

Res i egen kupé

Snälltåget introducerar möjligheten att köpa en helt egen kupé när du reser med tåg i sommar. Kupén har plats för upp till sex personer,...

Marit Bergman till Vara Konserthus i november

Poplegendaren Marit Bergman kommer till Vara Konserthus den 13 november. Det blir en liten och intim konsert där nyskriven musik blandas med äldre låtar...

Se Betnér på Halmstad Teater

Pandemin har gjort att mycket ställts på huvudet, ställts in eller flyttats fram. Men ändrade mötesvanor skapar också nya möjligheter. Digitaliseringen har tagit ett...

Gävle Symfoniorkester inleder säsongen med begränsad publik och livestream

Det bjuds på en försiktig inledning av säsongen med begränsad publik och livestream. Höstsäsongen inleds den 4 september och kommer på grund av den...

Så jävla easy going

Inviger Göteborg Film Festival – En invigning som sker på biografer och i vardagsrum i hela landet Den 28 januari invigs Göteborg Film Festival på Stora...

René Magritte

Nordiska Akvarellmuseet visar en unik separatutställning med den belgiska surrealisten René Magritte. Genom teckningar och gouacher får vi följa hur konstnären närmade sig välbekanta...