I väntan på att åter kunna arrangera en fysisk festival på plats i Åre, tar Åre Sessions nu klivet in i den digitala världen. Under våren släpper festivalen ett antal filmer som ska fungera som ställföreträdare för den fysiska upplagan. Stora namn från både skid-, snowboard- och musikvärlden, däribland artisterna Molly Sandén och Fricky samt freeskiåkaren Jesper Tjäder, medverkar i filmerna och det första avsnittet släpps redan nu på onsdag.
Vårsolen börjar kika fram mellan träden, men än så länge väntar många dagar i backen innan årets skidsäsong är slut. Åre Sessions, som vanligtvis arrangeras under säsongsavslutningen i Åre, var en av de festivaler som allra först tvingades ställa in när coronapandemin slog till förra våren. Ett år senare står det klart att även den kommande säsongsavslutningen kommer ske utan en fysisk festival på plats i Åre Sessions.
– Det här året har såklart varit en enorm utmaning för hela vår bransch. Men den rådande situationen har också tvingat oss att tänka om, tänka nytt, och fortsätta utmana oss själva rent kreativt. Vi längtar efter att få återvända till Åre för en fysisk festival, men tills dess har vi hittat nya spännande sätt att aktivera oss på, säger Liza Nilsson från festivalledningen.
För helt festivallöst blir det inte den här våren. Under de senaste veckorna har arrangörerna bakom Åre Sessions spelat in ett antal digitala festivalupplevelser från Åre, som med start nu på onsdag 24 februari kommer släppas löpande i Åre Sessions digitala kanaler. I de olika avsnitten väntar spännande intervjuer med gäster från både skid- och musikvärlden, såväl som liveframträdanden i unika miljöer från både byn och på berget. Bland annat artisterna Molly Sandén och Fricky medverkar i filmerna, såväl som freeskiåkaren Jesper Tjäder.
– Åre Sessions skapades ur passionen för musik, skid- och snowboardåkning, god mat och dryck och att få förena alla dessa på en av landets vackraste platser. Åre som by, destination och festivalplats är helt unik och något vi verkligen vill förmedla genom dessa filmer, fortsätter Liza Nilsson.
– Vi som medgrundare av Åre Sessions vill göra allt för att hålla kvar känslan från tidigare år och samtidigt föda en längtan efter en nästa festival, när tiden väl är inne. Filmerna som nu släpps hoppas och tror vi kan förmedla känslan av det härligt, grymma och underbara som Åre Sessions har att ge med sin blandning av fantastisk mat och dryck, musik, snö, skidor och umgänge, säger Charlotte Liljewall produktchef Norrlands Ljus.
Förhoppningen är att kunna återvända med en fysisk festival till Åre nästa säsong. Exakt när och i vilken form, det får framtiden utvisa. För nu får publiken njuta av dessa digitala vykort som förhoppningsvis både stillar festivalhungern och samtidigt lämnar ett sug inför framtiden.
Musikfestivalen Åre Sessions har varit en given del av skidsäsongsavslutningen sedan 2017. Bakom Åre Sessions står, förutom arrangören Luger, ett kollektiv av partners, lokala aktörer och eldsjälar, som tillsammans har ritat ut ramarna för en helt ny typ av festival. Den digitala festivalsatsningen möjliggörs genom kreativt samarbete tillsammans med flera partners, som Norrlands Ljus Alkoholfri, Burton, Mercedes-Benz, Red Bull och Nordic Spirit.