”Om världen inte ändrar sig nu, om världen inte öppnar sina dörrar och fönster, om den inte skapar fred – verklig fred – så att mina barnbarnsbarn får en chans att leva i denna värld, kan jag inte förklara varför jag överlevde Auschwitz, Bergen-Belsen och Ravensbrück” (Ceija Stojka)
Ceija Stojka (1933–2013), uppvuxen i en kringresande romsk familj i Österrike, var knappt tio år gammal när hon blev deporterad till Auschwitz med sin mamma och andra familjemedlemmar. Hon överlevde tre koncentrationsläger (Auschwitz-Birkenau, Ravensbrück and Bergen-Belsen) innan befrielsen från nazisterna, som utplånade nästan hela hennes släkt. Först närmare fyrtio år senare bröt hon tystnaden och började, som en av de första romska kvinnor någonsin, berätta om sina minnen och upplevelser av Förintelsen under den nazistiska regimen. I flera böcker och över tusen målningar och teckningar har hon skildrat sin barndom.
I utställningen på Malmö Konsthall presenteras cirka 140 verk, tillsammans med hennes texter. Utställningen är tematiskt organiserad och följer Ceija Stojkas liv: före, under och efter kriget. Ceija Stojka saknade utbildning som författare och konstnär, hon var självlärd och målade snabbt med pensel eller med händerna. Styrkan i hennes verk ligger i hur hon låter ord och färg skildra ett barns känslor och upplevelser av Förintelsen. ”Auschwitz sover bara”, skrev Ceija Stojka 1994 på baksidan av en av sina målningar. För henne var det viktigt att inte glömma, och att påminna kommande generationer om att det kan hända igen.
Utställningen görs i samarbete med Ceija Stojka International Fund och i dialog med Romskt informations- och kunskapscenter (RIKC) i Malmö. Curatorer är Noëlig Le Roux och Xavier Marchand. Ceija Stojkas verk har senast visats på Museo Reina Sofía, Madrid.
Satsningar för att motverka rasism
Malmö Konsthall vill under utställningsperiodengöra extra satsningar för att motverka rasism och antiziganism i Malmö. I samarbete med Romska Kulturcentret i Malmö bjuder Konsthallen på ett omfattande program med musik, berättarvisningar, helgverkstäder och föredrag för att uppmärksamma romsk historia och kultur. Berättarvisningar är ett nytt grepp som Konsthallen startade under Michael Rakowitz utställning, där tanken är att låta besökarna komma närmare konsten genom personliga berättelser. En guide från Malmö Konsthall och en medlem från Romska Kulturcentret håller i visningen tillsammans, där tonvikten ligger på de personliga minnen och berättelser som utställningen väcker. Programmet inleds på Förintelsens minnesdag, den 27 januari, med en ljusmanifestation på Konsthallstorget för att hedra Förintelsens offer. Samma dag kl. 15–16.50 bjuder Malmö stads råd för den nationella minoriteten romer i samarbete med RIKC in till ett rikt program med fokus på offren för den romska Förintelsen, som än idag är nästan bortglömd.
Med utställningen vill Malmö Konsthall också sätta fokus på romsk kultur och historia i Sverige, en historia som för många fortfarande är okänd eller färgad av fördomar. Så sent som 2013 avslöjades det så kallade Zigenarregistret, ett hemligt register utarbetat av Skånepolisen.
Konsthallen kommer under utställningsperioden att bedriva en omfattande pedagogisk verksamhet riktad till högstadium och gymnasium, som både inkluderar visningar, verkstad och det nyproducerade skolmaterialet Nuets minne av Carl Johan Folkesson, där eleverna i en kortfilm möter romska överlevande från Skåne. Boken Paroles D’artiste: Ceija Stojka, som översatts till svenska av Malmö Konsthall, kommer att delas ut till alla elever i årskurs 9 i Malmö samt ges som en gåva till deltagarna i höstens kommande Förintelsekonferens Malmö International Forum on Holocaust Remembrance and Combating Antisemitism.
Utställningen med Ceija Stojka blir den första stora presentationen av hennes verk i Sverige. I samband med utställningen släpps en publikation i samarbete med Paraguay Press.
Utställningen är en del av Öppna Malmö – Malmö stads satsning för att lyfta frågor om diskriminering och rasism 2020–2022.